1 wyróżnienie
w konkursie PR Wings 2025 w kategorii Ochrona przed dezinformacją
300 publikacji redakcyjnych
w mediach branżowych (budownictwo, architektura, technologie, wnętrzarskie, HVAC, energetyka-OZE, lokalnych, jak i ogólnopolskich opiniotwórczych)
3.5 mln
zasięgu

WYZWANIE

Transformacja energetyczna jest jednym z istotniejszych wyzwań stojących przed Polską i Europą. Wysoka efektywność pomp ciepła sprawia, że są one jednym z najlepszych rozwiązań pozwalających na skuteczne uniezależnienie się od paliw kopalnych dla budynków różnej funkcji (mieszkalne jedno- i wielorodzinne, biurowe, usługowe, publiczne). Negatywna narracja, podważająca zaufanie do tej technologii, może mieć olbrzymi wpływ na realizację pozytywnego scenariusza, ponieważ zdaniem branży produkcja pomp ciepła mogłaby stać się jednym z kół zamachowych naszej gospodarki. Z tej perspektywy, przeciwdziałanie dezinformacji nt. pomp ciepła jest właściwie kwestią polskiej racji stanu

DIAGNOZA

Genezą problemów pomp ciepła były zasady rządowego programu Czyste Powietrze, który wspierał  Korzystały z termomodernizację budynków i wymianę źródła ogrzewania m.in. na pompy ciepła. Zgodnie z pierwotnymi zasadami, środki trafiały wprost na konta firm instalatorskich, z których nieuczciwa mniejszość dążąc do maksymalizacji zysku, montowała tanie, źle dobrane, niskiej jakości urządzenia. To było przyczyną wysokich rachunków za prąd, a nie z technologia jako taka.

Wprowadzono więc wymóg dodatkowych badań laboratoryjnych dla pomp ciepła, będący warunkiem ich ujęcia na Liście Zielonych Urządzeń i Materiałów, które spełniają kryteria programu Czyste Powietrze i w konsekwencji otrzymania dofinansowania na zakup pompy ciepła. Umieszczenie produktów w tym zestawieniu było praktycznie niemożliwe w założonym przez regulatora czasie dla producentów z Europy mających bogatą ofertę produktową.

Dodatkowo, wiosną 2024 r. pojawiła się narracja podważająca zaufanie do powszechnego i cenionego międzynarodowego systemu certyfikacji HP Keymark, z którego korzystają europejscy producenci.

Zmiany w regulaminie, związane z tym zamieszanie, nieuczciwe praktyki części instalatorów i dezinformacja pogłębiły „złą prasę” pomp ciepła. Przełożyło się to na wyraźny spadek ich popularności i istotnie wpłynęło na sytuację rynkową firmy.

W obliczu kryzysu, Stiebel Eltron podjął działania mające przywrócić zaufanie do sprawdzonej technologii. Firma ma ponad 50 lat doświadczenia w produkcji pomp ciepła, a jej urządzenia ogrzewają w Polsce tysiące obiektów.

STRATEGIA

Osią działań antykryzysowych, walki z dezinformacją i odwrócenia narracji były doświadczenie Stiebel Eltron i fakty o pompach ciepła, pomijane w zalewie negatywnych komunikatów oraz w obliczu upadku autorytetów. Wg. badania Eurobarometru 64% Polaków wskazuje, że nauka nie jest im potrzebna w codziennym życiu.

Stiebel Eltron postawił na konfrontację z „rachunkami grozy” (również będącymi faktami), poprzez propagowanie zróżnicowanych, a czasem wręcz „ekstremalnych” przykładów skuteczności cieplnej i ekonomicznej stosowania pomp ciepła. To wymagało dłuższego horyzontu czasowego dla kampanii i dążenia do maksymalizacji zasięgów pojedynczych przykładów.

Grupy docelowe to media poruszające stosowną tematykę a za ich pośrednictwem potencjalni użytkownicy pomp ciepła, indywidualni i instytucjonalni oraz decydenci rządowi.

Dodatkowy cel to wskazanie różnic między pompami niskiej i wysokiej jakości oraz propagacja rzetelnej i kompleksowej wiedzy nt. technologii w celu budowania kontrnarracji do fałszywych przekazów ją deprecjonujących.

Walkę z dezinformacją oparto o wiedzę ekspertów i konkretne przykłady zastosowania technologii w różnych typach obiektów z całej Polsce, w różnych warunkach technicznych i klimatycznych.

Ze względu na rozciągnięcie w czasie i dynamikę procesu, KPI określono ogólnie jako osiągnięcie co najmniej równoważnego zasięgu do przekazów stanowiących przyczynę kryzysu. Celem o charakterze „zerojedynkowym” stało się doprowadzenie do uznania certyfikacji HP Keymark jako wystarczającej dla wpisania urządzeń na listę ZUM.

REALIZACJA

 

W ramach kampanii opracowano około 50 komunikatów (średnio ok. 3 w m-cu), w których głosem ekspertów Stiebel Eltron regularnie informowano grupy docelowe.

Narzędzia komunikacji obejmowały: komentarze C-Level odnoszące się do istotnych zdarzeń w kontekście problematyki kampanii; informacje prasowe odnoszące się do „zarzutów” podnoszonych przeciwko pompom ciepła; poradniki przybliżające wiedzę nt. prawidłowego doboru, montażu i użytkowania pomp ciepła, dostępnych dotacji oraz case studies opisujące efekty poprawnego montażu urządzeń przekazywane do wyselekcjonowanego grona dziennikarzy.

Symbolicznym początkiem aktywności był materiał p.t. „Pompy ciepła: nie wylewać dziecka z kąpielą i nazywać rzeczy po imieniu”. Istotnym elementem działań był impuls Stiebel Eltron do zbudowania wspólnej narracji producentów pomp ciepła w ramach organizacji branżowej PORT PC.

EFEKTY

 

Od 1.02.2024 do 30.06.2025 pojawiło się ok. 300 publikacji redakcyjnych odnoszących się do problematyki pomp ciepła. Jakościowe, oparte o fakty publikacje pojawiły się w mediach branżowych (budownictwo, architektura, technologie, wnętrzarskie, HVAC, energetyka-OZE, lokalnych, jak i ogólnopolskich opiniotwórczych). Materiały wprost odnosiły się do dezinformacji nt. pomp ciepła i za pomocą faktów, case studies i wiarygodnych danych obalały mity. Szacunkowy zasięg publikacji: ok. 3,5 mln kontaktów (szacunkowe AVE ok. 1,6 mln zł).

Materiały wygenerowane przez STE stały się również głosem w dyskusji o zasadach wsparcia dla pomp ciepła w programach wykorzystujących środki publiczne i przyczynkiem do wprowadzenia kolejnych zmian w Regulaminie Listy ZUM. Od wiosny 2025 roku rozszerzono katalog produktów dopuszczonych na Listę ZUM na podstawie certyfikacji HP Keymark (przywracając zaufanie do tego systemu certyfikacji) o pompy gruntowe, a także ograniczono wymóg badań w certyfikowanych laboratoriach dla powietrznych pomp ciepła.

pr wings

Wyróżnienie PR Wings 2025 - Ochrona przed dezinformacją

Kolejna realizacja

Kampania społeczna „Jazda bez czytanki”

Nawet co czwarty wypadek na drogach może być spowodowany używaniem smartfona przez kierującego pojazdem. Przepis na bezpieczniejsze podróże, który stał się osią kampanii na rzecz zarządcy A4 Katowice-Kraków, jest prosty – to „Jazda bez czytanki”. Satyra rysunkowa – szybko przyswajalna forma wyrazu – umożliwiła dostarczenie mocnego komunikatu precyzyjnie w miejsce powstawania problemu: na ekrany telefonów. Zaangażowanie uznanych autorów pozwoliło uniknąć moralizatorstwa i poszerzyć przestrzeń dla dosadności, bez ryzyka dla marki. Perswazyjna siła przekazu przesądziła o skuteczności kampanii.
Przeczytaj
więcej