13.02.2020

Już od ponad dwóch dekad Pantone Color Institute ogłasza „Kolor roku”. Tym razem został nim Classic Blue. Zdaniem amerykańskich specjalistów najbliższe 12 miesięcy powinno przybrać kojącą zmysły barwę klasycznego niebieskiego. Jednak dla wielu piarowców ten kolor to nie przebój jednego roku, ale prawdziwy evergreen.

Królestwo niebieskie
Wieloletnie badania poświęcone znaczeniom, jaki ludzki mózg przypisuje kolorom jednoznacznie wskazują, że niebieski ma bardzo atrakcyjny zestaw skojarzeń. Spokój, bezpieczeństwo, kompetencja, koncentracja itd. Można by wymieniać długo. Marketingowcy od zawsze umiejętnie wykorzystywali ten fakt. Wyjątkowo chętnie niebieski znajdował zastosowanie w kodach wizualnych marek z branży finansowej, IT czy nieruchomości. Giełdowy termin Blue chip oznaczający spółki cieszące się zaufaniem, dużą kapitalizacją i płynnością, wywodzi się co prawda od najdroższego żetonu do gry w kasynach Monte Carlo, to jednak obecność niebieskiego jest tutaj nieprzypadkowa.

Niebieski rządzi 😉
Zestaw znaczeń przypisywanych przez nasz mózg temu kolorowi, to zbiór w blisko 100 proc. pożądanych cech wizerunku każdego… polityka. Dlatego bardzo często niebieski gości na sztandarach i w szafach decydentów. Na nasze polskie salony wkroczył już w latach 90-tych wraz z Unią Demokratyczną, stając w jasnym kontraście do charakterystycznej zieleni PSL czy popularnej głębokiej czerni, której hołdowało wielu polityków z prawej i lewej strony sceny. Jednak prawdziwym hegemonem blue stał się dopiero w XXI wieku wraz z pojawieniem się komunikacji wizualnej Platformy Obywatelskiej (2001 r.) i Prawa i Sprawiedliwości (2005 r.).

Nadal ma znaczenie
I chociaż w ostatnich latach w sferze marketingu politycznego w Polsce niebieski został delikatnie zepchnięty w cień przez nasze barwy narodowe (to efekt przyjętych strategii, w których m.in. „Polska jest najważniejsza” i „Będziemy dumni z Polski”), to trudno oczekiwać, aby w przyszłości przestał być używany. Najlepszym dowodem na to, najpewniej w badaniach focusowych realizowanych przez największe partie nadal potwierdza się, że ten kolor „ciągle działa”, jest fakt, że żadne z ugrupowań nie przeprowadziło restylingu swojego systemu identyfikacji wizualnej. Co dobitnie potwierdza, że przy podejmowaniu fundamentalnych dla marek decyzji stratedzy powinni kierować się obiektywnymi analizami, a nie chwilowymi modami. W 2020 roku, dzięki decyzji Pantone Color Institute, wyjątkowo można sobie na to pozwolić 😉

Jak z niebieskim radzić sobie przy projektowaniu?

Barwa niebieska kojarzy się z czystością, przyrodą, budzi zaufanie, wpływa relaksująco, kojąco. Jednak paleta odcieni może mieć szeroki wpływ na odbiór obrazu. Podstawowy podział to kolory ciepłe i zimne oraz tonacje jasne i ciemne.

Zakres ciepłych niebieskich to te subiektywnie określane jako przesunięte w stronę czerwieni: ultramaryna, navy blue, morski, indygo. Z kolei zimne niebieskie to: kobalt, chabrowy, turkusowy, błękit paryski – i te określa się jako barwy wahające się w stronę fioletu. W zakresie ciemnoniebieskich mamy szafirowy, granatowy, federacyjny czy błękit pruski, a jasnoniebieskie to błękit, baby blue, lazurowy, egipski.

Jeśli chcemy uzyskać efekt powagi, szlachetności, stabilności najpewniej skorzystamy z palety barw ciemnych, w przypadku efektu świeżości, lekkości, przestrzeni posłużymy się paletą jasnych.

Należy zawsze pamiętać, kto jest odbiorcą naszego obrazu, osoby dojrzałe zwracają uwagę na inne cechy produktu niż młodzi. Wpływ na odczytanie przekazu mają również osobowość oraz zróżnicowanie grupy docelowej. Dlatego kolor niebieski możemy zestawić z innymi barwami wzbogacając obraz o kolejne emocje.

Przy projektowaniu kompozycji kolorystycznych można skorzystać z koła barw, a koloryści dobierają barwy intuicyjnie :). Jednak koniecznie trzeba pamiętać o grupie do jakiej się zwracamy, bo kolory w innych kulturach mogą mieć różne znaczenie.

Kolory możemy dobrać wg schematu:

– analogicznego, są to barwy sąsiadujące na kole barw, to bezpieczne połączenie zbliżonych kolorów

– uzupełniającego, barwy leżące po przeciwnej stronie na kole, zestaw dający mocne, kontrastowe połączenie

– triady i tetrady, zestawienie powstające wskutek wyznaczenia trójkąta lub kwadratu na kole barw, tutaj jednak łatwo o potknięcie i nieprawidłowe zestawienie, ale warto próbować.

Ostatecznie zawsze trzeba spojrzeć obiektywnie i ocenić czy obraz wygląda dobrze, jest czytelny, wystarczająco kontrastowy i przyjemny dla oka 🙂

Kolor roku 2020 to Pantone Classic Blue i dla tego odcienia załączam przykładowe zestawienie barw wg schematów:

Katarzyna Kępa-Lorenowicz graphic & art designer

Daniel Muc account director.