346996820
całkowity zasięg publikacji
3000
liczba publikacji
27998680
wzmianki w social media

WYZWANIE

Katowicki Spodek został oddany do użytku 8 maja 1971 r. Jest jedną z architektonicznych ikon miasta, od maja 2016 roku zarządzaną przez firmę PTWP Event Center. Operator Spodka w latach 2016-2019 pracował nad odświeżeniem wizerunku Spodka, wyróżnieniem jego oferty na tle rosnącej konkurencji obiektów branży MICE oraz prezentacją nowej jakości zarządzania we wcześniej zaniedbanym pod tym kątem obiekcie. Pandemia COVID-19 zmieniła wszystko, niwelując plany odpowiednio hucznych obchodów 50-lecia działalności hali widowiskowo-sportowej. W konsekwencji braku realizacji imprez od marca 2019 r., zarządca Spodka stracił możliwość uzyskiwania przychodów i tym samym dysponowania budżetem przeznaczonym na obchody jubileuszu. W obliczu niepewności odnośnie stanu epidemicznego oraz obowiązujących obostrzeń, podjęto decyzję o przeprowadzeniu 50 urodzin Spodka wyłącznie poprzez realizację działań online i postawiono na kompleksowe media relations. Budżet na współpracę z mediami wynosił 0 zł.

DIAGNOZA

Z analizy publikacji prasowych i monitoringu otoczenia wyciągnięto wnioski do opracowania strategii:

– Spodek dzięki oryginalnej architekturze stał się jednym z najbardziej charakterystycznych obiektów w Polsce. Mimo upływu pięciu dekad, projekt i zastosowane rozwiązania nadal fascynują profesjonalistów i amatorów dobrej architektury

– obiekt cieszy się sentymentem pasjonatów muzyki i sportu z całego świata, słynie z bardzo dobrej atmosfery podczas odbywających się w nim wydarzeń

– w obliczu rosnącej konkurencji nowoczesnych aren, a także wyzwań jakie przyniosła pandemia, zarządca Spodka staje przed trudnym zadaniem utrzymania relacji z kluczowymi organizatorami wydarzeń i doprowadzeniem do ponownego zapełniania kalendarza imprez po odmrożeniu branży

STRATEGIA

Uzyskanie znaczącego jakościowo i ilościowo dotarcia poprzez media w przypadku braku realnego wydarzenia związanego z jubileuszem wymagało przyjęcia odpowiednich założeń strategicznych, które miały wesprzeć zarządcę obiektu w utrudnionym przez pandemię zadaniu ponownego zapełniania kalendarza imprez Spodka. Do najważniejszych należały:

– dopływ nowej wiedzy o Spodku, która pozwoliłaby na przygotowanie publikacji ze „świeżej” perpektywy;

– uruchomienie emocji  przez przywoływanie przeżyć jakie towarzyszą koncertom, meczom, spotkaniom z gwiazdami i innym wydarzeniom.

– wykorzystanie faktu ograniczonego dostępu do podobnych obiektów przez ponad rok od jubileuszowej kulminacji;

–  silne zaangażowanie najważniejszych mediów i nawiązanie z nimi współpracy w celu uzyskania jakościowych publikacji.

Dzięki wypracowanym przez lata relacjom z mediami, otwartej komunikacji na temat trudnej sytuacji, w jakiej znalazła się branża eventowa oraz interesującemu contentowi opracowanemu z okazji jubileuszu, wybrane media stały się współtwórcami obchodów i komunikacji 50-lecia Spodka, który w zaistniałych okolicznościach nie mógł obchodzić jubileuszu w sposób właściwy dla funkcji obiektu.

REALIZACJA

Działania media relations są prowadzone przez cały rok jubileuszowy. Ich kulminacja nastąpiła w maju, kiedy to przypada dzienna, 50 rocznica inauguracji działalności hali.

Komunikacja z mediami oparta jest na tradycyjnych narzędziach współpracy, takich jak: informacje prasowe, wywiady, pozycjonowanie ekspertów, spotkania z mediami, a także przybliżanie ciekawostek i historii obiektu podczas indywidualnych wizyt i wycieczek po Spodku. Podczas takich tour-ów powstają materiały, które prezentują nieznane dotychczas szerszej publiczności fakty, ciekawostki czy zdjęcia, dzięki czemu przy okazji 50-lecia obiektu można odkrywać go na nowo, wzbudzać zainteresowanie halą, o której – wydawać by się mogło – wszyscy wszystko już wiedzą. W efekcie powstają materiały ekskluzywne. Tak np. powstała seria materiałów w ramach Grupy TVN – Spodek zagościł m.in. w programach „Dzień dobry TVN”, „Co za tydzień”, materiałach informacyjnych TVN24, programu dla TVN GO.  Świętujący 50-lecie Spodek był też miejscem, z którego nadawał obchodzący swoje 20 urodziny katowicki oddział TVN.

Na potrzeby komunikacji 50-lecia opracowany został zestaw 50 najciekawszych, dotychczas nieznanych szerszej publiczności historii, anegdot, faktów z historii Spodka, wzbogacony o archiwalne materiały foto i video.

We współpracy z mediami zarządca Spodka zachęca do nadsyłania wspomnień czytelników – najciekawsze z nich publikował np. najsilniejszy tytuł regionalny – Dzienniki Zachodni (Grupa PPG). Dziennikarze np. Radia 357, Radia Katowice zostali zaproszeni do moderacji debat poświęconych Spodkowi, organizowanych w studiu live nadającym ze Spodka podczas obchodów jubileuszu

Indywidualna współpraca z poszczególnymi redakcjami skutkowała np. wejściami live z intrygującego w obrazie, niedostępnego na co dzień, poddasza technicznego tuż pod kopułą Spodka i innych przestrzeni dotychczas zamkniętych dla publiczności, takich jak garderoby, zapadnie (mobilne magazyny, jedna z największych tajemnic Spodka), czy loża VIP.

Do współpracy zapraszani byli dziennikarze, którzy sami mają wiele wspomnień ze Spodka i chętnie się nimi dzielą – tak właśnie np. Piotr Stelmach poprowadził trzygodzinną audycję „Zielony Żoliborz” w Radiu 357, w pełni poświęcając ją rozmowom o Spodku i przywoływaniu najlepszych wydarzeń z 50-letniej historii obiektu.

W przekazach eksponowane są wyróżniki Spodka: architektura, historyczne momenty, atuty obiektu i możliwości, jakie hala i zarządca stwarzają organizatorom wydarzeń. Na ich podstawie przygotowywane są odpowiednio profilowane materiały dla mediów.

REZULTATY

Dzięki współpracy z mediami, w okresie od stycznia do połowy maja 2021 r. wygenerowanych zostało blisko 3000 publikacji prasowych, rtv, internetowych, o łącznym zasięgu 318 998 140. Wzmianki w SoMe przyniosły dalsze 27 998 680. Ekwiwalent reklamowy przekroczył 3 mln PLN, przy zerowym budżecie ze strony zarządcy Spodka. Zaangażowane do współpracy media wniosły wartości dodane czerpiąc z archiwów i przygotowując nowe treści. Współpraca z partnerami medialnymi przebiegła na zasadach nieodpłatnych.

pr wings

PR Wings 2022 - PR produktowy

brazowy_spinacz-GCWC6Ofs

Brązowy Spinacz 2021 - Media Relations

Kolejna realizacja

Akademia Roca – poradnik „Łazienka na nowo”

Roca to lider rynku wyposażenia łazienek. Ambicją marki jest inspirowanie i kreowanie trendów. Roca odpowiada też na obiektywne zmiany dokonujące się w otoczeniu. W projekcie nowego poradnika – wpisującego łazienkę w kontekst pandemii – chcieliśmy dać wyraz tej postawie uważności i otwartości.
Przeczytaj
więcej