WYZWANIE
Stalexport Autostrada Małopolska, zarządca koncesyjnego odcinka A4, bezpieczeństwo użytkowników drogi traktuje priorytetowo. Jednocześnie obserwuje niepokojące zachowania kierowców, którzy używają smartfonów prowadząc. Droga szybkiego ruchu stanowi tutaj wyjątkowy kontekst – na autostradzie czas na reakcję jest krótszy niż na pozostałych drogach, a nawet chwilowa nieuwaga kierowcy może nieść tragiczne skutki. Odpowiedzialnym postawom nie sprzyja dostrzeganie przez kierowców analogii między telefonami a równie angażującymi ekranami dotykowymi, w które są wyposażone współczesne pojazdy. Doświadczenie koncesjonariusza zainspirowało zaprojektowanie kampanii, która w angażujący sposób podjęła tematykę odpowiedzialności na drodze, czyniąc ją przedmiotem dyskusji zwiększającej świadomość zagrożeń, skłaniającej do refleksji i zmiany nawyków.
DIAGNOZA
Wnioski z analizy krajowych i zagranicznych raportów i badań, danych ITS, rozmów z ekspertami nie pozostawiają wątpliwości – używanie smartfona i bezpieczne prowadzenie samochodu wykluczają się. Nawet co czwarty wypadek na polskich drogach może być spowodowany tym, że kierowca, zamiast w drogę, wpatrywał się właśnie w ekranie telefonu. Stalexport, jako zarządca autostrady, ma szczególną legitymację do tego, żeby poruszać temat bezpieczeństwa kierowców i jako taki – ze swoim komunikatem trafia idealnie do grupy docelowej.
STRATEGIA
Zmiana ugruntowanego nawyku wymaga silnego impulsu. Argumenty racjonalne za odłożeniem smartfona na czas prowadzenia pojazdu są powszechnie znane i równie powszechnie ignorowane. Dlatego to forma komunikatu i jego nadawca stanęli w centrum kampanii. Satyra rysunkowa, jako atrakcyjna, skondensowana forma wyrazu, pozwoliła dostarczyć komunikat precyzyjnie w miejscu powstawania problemu: na smartfony. Dzięki użyciu satyry uniknięto moralizatorstwa, poszerzyła się przestrzeń dla dosadności. Bez ryzyka dla marki wzrosła siła perswazyjna. Do współpracy zaproszono znanych z mediów rysowników, którzy zwracają uwagę na ważne społecznie kwestie, zaskakują celnością spostrzeżeń i wyrazistością na poziomie rysunku i copy oraz sprawnie komunikują się w social media. Założono, że rysunki będą miały szansę na pozyskanie, za sprawą popularności autorów i sympatii do nich, szerokiego audytorium dla kampanii, w tym na zainteresowanie nią mediów. Uzupełniająco do kanałów SoMe i z myślą o dotarciu przez kanały RTV, autorzy pozyskali do kampanii kojarzony przez wszystkich głos spokoju i rozsądku: głos Krystyny Czubówny.
REALIZACJA
Kreację wyprowadzono z hasła – trawestacji „jazdy bez trzymanki”. „Czytankę” zinterpretowali: Andrzej Mleczko, Andrzej Rysuje (A. Milewski), Marta Frej, Magda Danaj [Porysunki] i Janek Koza. Postawiona w centrum „Czytanka” zainspirowała zaproszenie do współpracy lektorki Krystyny Czubówny – spot z jej udziałem kończyła przewrotna fraza: „Nie czytała Krystyna Czubówna”. . Contentu do kanałów własnych koncesjonariusza i do komunikacji z mediami dostarczyły dodatkowo statystyki z dostępnych raportów i danych. Intensywne działania w ramach kampanii były prowadzone były w okresie styczeń-marzec, z dogrywką w kwietniu. Inaugurując kampanię, uruchomiono landing page z galerią rysunków, a do ponad 500 dziennikarzy mediów ogólnopolskich, lokalnych, branżowych, lifestylowych i kulturalnych, został przesłany pakiet prasowy. Zamieszczanie w SoMe prac twórców poprzedziły angażujące teasery z fragmentami rysunków. Kompletne prace były odsłaniane w podanych terminach. Równolegle w swoich kanałach robili to zaangażowani do współpracy twórcy. „Jazda bez czytanki\” w domyśle i w pracach rysowników wyrażała szerszy kontekst, obejmując nie tylko czytanie, ale także texting. Nawiązała do niego także kwietniowa dogrywka kampanii – „Jazda bez pisanki”, w ramach której Andrzej Milewski przygotował kartkę wielkanocną, wysłaną do dziennikarzy oraz zamieszczoną w SoMe.
EFEKTY
Kampania poruszyła kierowców i pasażerów. Wiele osób zadeklarowało zmianę zachowania za kółkiem. Działania media relations przyniosły 120 jakościowych publikacji, zapewniając głównemu przekazowi zasięg 57,6 mln. “Jazda bez czytanki ” wybrzmiała m.in. w Faktach TVN i w Wydarzeniach Polsatu, w TVN24, TVN Turbo, w Polsat News i na stronach TVP. Mainstreamowe media podejmowały problem z wielu perspektyw, odwołując się do statystyk, dobrych praktyk, opinii ekspertów i samych kierowców, nie gubiąc po drodze kontekstu autostrady. O „Jeździe bez czytanki” Kuba Wojewódzki wspomniał na łamach Polityki. Kampania zainspirowała do dyskusji na IG m.in. aktywistkę Maję Staśko. Zasięgi organiczne postów w kanałach rysowników to ponad 720 tys., przy blisko 26 tys. reakcji. Posty w kanale FB koncesjonariusza wygenerowały zasięg ponad 3 mln. Treści w SoMe inspirowały internautów – najpopularniejsze posty miały po ok. 200 komentarzy. Uruchomione dyskusje obfitowały w wyrazy dezaprobaty dla zgubnej praktyki, koncentrowały się także wokół zagadnienia wpływu rozbudowanych pokładowych systemów sterowania i rozrywki na bezpieczeństwo jazdy.
Srebrny Spinacz 2023 - Motoryzacja i transport
Kolejna realizacja
50 lat katowickiego Spodka
więcej