WYZWANIE
W polskim zakładzie firmy Roca w Gliwicach oferowane są ponadstandardowe warunki pracy na stanowiskach produkcyjnych. Mimo to, firma odnotowywała wysoki wskaźnik odejść pracowników już na etapie szkolenia (gwarantującego pracę) oraz w pierwszych miesiącach zatrudnienia. Wysoka rotacja utrudniała realizację założonych planów biznesowych oraz znacznie podnosiła koszty obsługi przez agencję pośrednictwa pracy. Jak odwrócić niekorzystny trend i zatrzymać nowo zatrudnionych na dłużej?
STRATEGIA
Warsztat z zarządem i pracownikami, badanie ankietowe i analiza materiałów wykorzystywanych w procesie rekrutacji poprzedziły opracowanie strategii działania, która zakładała zmniejszenie dysonansu nowych pracowników dzięki optymalizacji prezentacji ofert pracy, czego skutkiem miał być wyższy poziom adekwatności profilu kandydatów do zadań, budowanie identyfikacji z zespołem jako przesłanki do pozostania w Roca Polska oraz wdrożenie działań zwiększających umiejętności przywódcze nauczycieli prowadzących szkolenia oraz kształtowanie umiejętności rekrutów w zakresie redukcji obciążeń fizycznych powstających w czasie pracy.
Równolegle zarząd Roca Polska zdecydował o wdrożeniu programu optymalizacji systemu pracy, którego niedoskonałości sygnalizowali doświadczeni członkowie załogi.
REALIZACJA
Na wstępie zdiagnozowaliśmy przyczyny dużej rotacji. Analiza w sferze wyzwań fizycznych i psychicznych wykazała znaczące podobieństwo do tych, jakie stają przed rekrutami aspirującymi do służby w jednostkach militarnych. Zdecydowaliśmy zatem o zaproszeniu do współpracy gen. Romana Polko – legendarnego dowódcy elitarnej jednostki GROM. Podjęte działania miały za zadanie zwiększyć morale przyszłych pracowników, determinację kandydatów oraz kompetencje przywódcze nauczycieli zawodu. Nagrodą dla najwytrwalszych było spotkanie szkoleniowe z generałem. Wcześniej „rekruci” poznawali legendę jednostek specjalnych. Uzupełnieniem działań były warsztaty dla nauczycieli. Z kolei do analizy powstających obciążeń fizycznych, które również były powodem odejść pracowników, zaprosiliśmy trenera sportów siłowych. Przygotował on cykl tutoriali wideo prezentujących techniki prawidłowego przenoszenia produktów. Ponadto opracowano nowe materiały informacyjne (m.in. plakaty, ulotki, ogłoszenia o pracę) oraz utworzono serwis www.praca.roca.pl.
WYNIK
Wdrożony program spowodował odwrócenie trendu. Szkolenie w Roca, a później pracę podjęła w okresie trwania kampanii większość zakwalifikowanych osób – prawie dwukrotnie więcej niż przeciętnie w poprzednich okresach.
W ciągu trzech miesięcy trwania kampanii, nowy serwis internetowy employer brandingowy Roca Polska odwiedziło blisko 6 tys. potencjalnych pracowników. W szczytowych okresach, z filozofią pracy w Roca zapoznawało się ponad 80 osób dziennie.
Złoty Spinacz 2017 - Komunikacja wewnętrzna
Złoty Spinacz 2017 - Research&Insight
Brązowy Spinacz 2017 - Nieruchomości, budownictwo, dom i wnętrze
Kolejna realizacja
.KTW – niespodzianka pod Spodkiem
więcej