WYZWANIE
W sercu Katowic, w sąsiedztwie ikonicznego Spodka, miała dokonać się najbardziej doniosła architektoniczna z(a)miana w historii regionu. Celem naszych działań było zapewnienie niezakłóconej komunikacji procesu budowy nowego kompleksu biurowego i neutralizacja podstawowych ryzyk: oporu przed wyburzeniem stałego elementu architektury Katowic, fizycznego wpływu rozbiórki na otoczenie, a także jakości projektu i jego oddziaływania na przestrzeń publiczną.
Sąsiadująca ze Spodkiem oraz nowymi i licznie nagradzanymi gmachami sali koncertowej NOSPR i Międzynarodowego Centrum Kongresowego oraz wyrafinowanymi obiektami Muzeum Śląskiego, dawna siedziba Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych (DOKP), w zamiarze nowego właściciela ma zostać zastąpiona nowoczesnym kompleksem biurowym.
Inwestor, TDJ Estate, w tamtym czasie firma bez referencyjnych realizacji komercyjnych, zdecydował o wyburzeniu 40-letniego wieżowca i zbudowaniu na jego miejscu obiektu, którego projekt miał pozostać utajniony aż przez kilka miesięcy. Jeszcze przed rozpoczęciem działań rozbiórkowych na Facebooku powstała grupa o nazwie „STOP rozbiórce DOKP”, której aktywność mogła stać się zarzewiem kryzysu.
Kolejnym istotnym problemem była technika rozbiórki budynku sąsiadującego nie tylko z wrażliwymi obiektami, ale także zlokalizowanego przy jednej z najruchliwszych ulic w Polsce. Miał on zostać „rozkruszony” od góry, co rodziło ryzyko spadających z dużej wysokości elementów.
STRATEGIA
„To najważniejsza przestrzeń symboliczna i funkcjonalna w regionie” – wysnuta z diagnozy hipoteza pozwoliła jednoznacznie zdefiniować oś narracji, którą stał się SZACUNEK.
Lokalizacja inwestycji spowodowała, że wartość tę należało zaszczepić zarówno w działaniach PR jak i w sferze realnej (sposobie rozbiórki, organizacji zaplecza budowy itd.). Dlatego poza działaniami komunikacyjnymi musieliśmy położyć silny akcent na doradztwo. Rozbiórka DOKP miała nie tylko być właściwie opowiedziana, ale także w każdym możliwym detalu realizowana. Żeby to osiągnąć, zespół odpowiedzialny za komunikację „pracował na budowie”, modelując w miarę możliwości sferę wizualną czy zachowanie pracowników. Przy inwestycji na którą bacznie spogląda „public eye” było to szczególnie istotne.
Rozbiórka miała stać się punktem wyjścia komunikacji, którą zamierzaliśmy poprowadzić w kierunku rozmowy o nowym obiekcie w sposób dający poczucie bezpieczeństwa otoczenia tak co do samego zamierzenia, jak i jego inicjatora.
REALIZACJA
„Pracowaliśmy na budowie”, sprawnie dostarczając mediom materiały. Elementem prewencji kryzysowej były kontakty ze śląskimi instytucjami i liderami opinii. Dla zainteresowanych rozbiórką stworzyliśmy dedykowany fanpage na Facebooku, na którym prezentowaliśmy szczegóły realizowanych prac, wzbogacane o unikalne zdjęcia i ciekawostki dot. kontekstu realizacji.
Wyczekany projekt architektoniczny .KTW zaprezentowano podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2016. Obecność na miejscu kilkuset redakcji uzasadniała organizację konferencji prasowej z udziałem inwestora i projektantów.
Działania PR pozwoliły na zarządzanie kwestiami problemowymi w sferze publicznej przez ponad 6 miesięcy (od początku rozbiórki do prezentacji założeń .KTW) w stopniu wystarczającym do entuzjastycznego przyjęcia projektu nowych obiektów przy „Spodku”.
Srebrny Spinacz 2016 - Nieruchomości, budownictwo, dom i wnętrze
Kolejna realizacja
Przejęcie „wbrew rynkowi”
więcej